The world according to eve

The ultimate fashion magazine

A divat-SHOW

Bizony, ízig-vérig az. A bemutatók elejétől a legutolsó taktusig. Ma már nem csupán a gyönyörű ruhák és kiegészítők megalkotása a cél.

Sister by sibling presentation

Egy divattervezőnek csupán cirka harminc percnyi tömör rivaldafény jut egy-egy divathét alkalmával, melyet muszáj minden lehetséges módon kihasználnia. Meg kell érintenie a nézőket, a közönséget, a szakmát. Hatást kell gyakorolnia a laikusokra, a profikra, a szkeptikusokra és az elvárásokkal küzdőkre is.

Roberto Cavalli megashow (S/S 2012 Milan)

A nagyobb tervezők és az ismertebb divatházak persze előnyösebb helyzetben vannak. Róluk bizosan cikkeznek a másnapi lapok, a blogok, és szerepelni fognak kollekcióikkal a divatmagazinok hasábjain is. Mégis, ma még többnyire ők azok, akik bevételeiknek és zsenialitásuknak köszönhetően már rájöttek arra, nem feltétlenül elég egy fehér kifutón felvonultatniuk aktuális darabjaikat. Természetesen ez az állítás abszolút vita tárgyát képezheti, hiszen a divatnak, alapjában véve, mégiscsak egy újonnan bemutatott kollekcióról kell szólnia, középpontba állítva ezáltal magukat, a megalkotott ruhákat. Érdemes tehát figyelmet szentelni a ruha-kiegészítő-látvány egyensúlyára.

A child of the jago show. golden pavement.

A legtöbb esetben mégsem elég az egyszerű és letisztult. A fogyasztói kultúra teremtményeinek  ennél többre van szüksége. Zenére, őrületre, showra, sztárokra és ámulatra. Ma már teljesen természetes egy óriási díszlet, egy hangár méretű kifutó vagy élőzene felbukkanása a bemutatókon. A megadíszletek nagy királya a Chanel. A divatház, élén Lagefelddel,  mindig baromira eltalálja a legmegfelelőbb témát. A Louis Vuitton divatház  egyedi bemutatóit pedig még évek múltán is képesek vagyunk felemlegetni és ami több, pontosan emlékszünk is rájuk.

Chanel S/S 2009

Chanel Haute Couture F/W 2010

Chanel F/W 2010 show with a real iceberg

Chanel S/S 2012

Florence @ Chanel show

Louis Vuitton F/W 2011

Louis Vuitton S/S 2012

Louis Vuitton show

 

A bulis bemutatók nagykirálya pedig, véleményem szerint a Victoria’s Secret, ahol a cél nem titkoltan, egy őrületes, közös afterparty megalapozása.

Victoris's Secret show

 

A díszletnek és a zenének teljesen bele kell illenie egy, a tervező által megalkotott koncepcióba és, ha jól működik, igyekszik felerősíteni a kollekcióval elérni kívánt hatást. Erre tökéletes példa a párizsi divathét két szenzációs bemutatója, melyet a már említett divatmesterek, elsőként a Karl Lagerfeld, majd Marc Jacobs álmodtak meg számunkra. Elmerülhettünk a vízalatti világban, gyöngyök és korallok, kagylók és a híres Chanel szabásvonalak mentén,  hófehérben.

 

Louis Vuittonnál visszatértünk a gondtalan gyermekkorba és kislányként, ezüstkanállal a szánkban körhintázhattunk.

 

Emellett persze már kisebb divatházak is próbálkoznak a körítések színpadra állításával. Az Altuzarra bemutatóján például a dzsungel hangulata érvényesült és erősödött fel, míg Mary Katrantzou gondolt egy nagyot és élő virágokkal konrázott rá a ruháin megjelenő mintákra.

Altuzarra S/S 2012 New York

Mary Katrantzou S/S 2012 London

 

És, hogy véleményem szerint miért is van szükség ekkora rongyrázásra, plusz költségekre és munkára? Mert meg kell ragadni az emberek elméjét. Elcsépelt gondolat, mégis annál igazabb, hogy rohanó világunkban túl sok információ ér el bennünket, ezért szelektálnunk kell. Jómagam, a divathetek alkalmával sok bemutatót néztem végig. Akár képek, akár videók segítségével. Bátran állíthatom, sokkal inkább emlékszem azokra, melyek bravúrosan, extrákkal megfűszerezve kerültek bemutatásra. Szükség van arra, hogy a megannyi jó és rossz kollekció közül vissza tudjunk emlékezni, be tudjuk azonosítani az aktuális szezon legjobbjait. Kell, hogy az emberek beszéljenek a bemutatókról, kell, hogy egymásnak ajánlják a fantasztikus, nagyszabású showkat. Így nőhet a potenciális vevőkör (elméletben), a csodálók vagy csupán a nézők aránya. Az általam kifutóművészetre keresztelt ágazat színvonala egyre emelkedik. Kicsik (lásd pl. nálunk Tóth Bori) és nagyok is igyekeznek egyedivé varázsolni bemutatóikat. Persze ennek mértéke az anyagi javakon és a jó szakembereken múlik. De egy ötlet akár már e nélkül is lehet szuper (mint pl. Bora Aksu falevelekkel felszórt kifutója), vagy ezek meglétével is borzasztó.

Tóth Bori

Bora Aksu S/S 2012

Fred Butler

Saloni presentation

Marc Jacobs S/S 2012

 

Én mindenesetre pártolom a kifutóművészet elterjedését, a díszlettervezők befogását a munkába, az óriási installációk megjelenését a kifutón, mert érzékeletes világot képesek elénk tárni. Én pedig imádok megfigyelni, részleteket vizslatni és elmélkedni az alkotók elméjének bugyraiban keletkezett gondolatokról.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 10/09/2011 by in Uncategorized.
The world according to eve

The ultimate fashion magazine

%d bloggers like this: